Diszlexiásokra vonatkozó jogszabályok
1. A diszlexiás hallgatókat a felsõoktatásban megilletõ jogok
A Kormány 79/2006. (IV.5.)
rendelete a felsõoktatásról
szóló 2005. évi CXXXIX. törvény
egyes rendelkezéseinek
végrehajtásáról.
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0600079.KOR
A diszlexiásokra vonatkozó szakasz
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0600079.KOR
A diszlexiásokra vonatkozó szakasz
18 paragrafus: (5); b) a
diszlexiás - diszgráfiás hallgató
ba) írásbeli
vizsga helyett szóbeli vizsgát vagy szóbeli
helyett írásbeli vizsgát tehet,
bb) ha fogyatékossága miatt nem képes az államilag elismert „C” típusú nyelvvizsga írásbeli követelményeinek teljesítésére, felmentést kaphat a „B” típusú (írásbeli) nyelvvizsga letétele alól,
bc) ha fogyatékossága miatt nem képes az államilag elismert „C” típusú nyelvvizsga szóbeli követelményeinek teljesítésére, felmentést kaphat az „A” típusú (szóbeli) nyelvvizsga letétele alól,
bd) a hallgatónak írásbeli vizsga esetén a nem fogyatékossággal élõ hallgatók esetében megállapított felkészülési idõnél hosszabb felkészülési idõt kell biztosítani,
be) részére az írásbeli beszámolóknál a számítógép használata megengedett,
bf) részére a vizsga esetén a szükséges segédeszközöket (pl. írógép, helyesírási szótár, értelmezõ szótár, szinonima szótár) biztosítani kell;
bb) ha fogyatékossága miatt nem képes az államilag elismert „C” típusú nyelvvizsga írásbeli követelményeinek teljesítésére, felmentést kaphat a „B” típusú (írásbeli) nyelvvizsga letétele alól,
bc) ha fogyatékossága miatt nem képes az államilag elismert „C” típusú nyelvvizsga szóbeli követelményeinek teljesítésére, felmentést kaphat az „A” típusú (szóbeli) nyelvvizsga letétele alól,
bd) a hallgatónak írásbeli vizsga esetén a nem fogyatékossággal élõ hallgatók esetében megállapított felkészülési idõnél hosszabb felkészülési idõt kell biztosítani,
be) részére az írásbeli beszámolóknál a számítógép használata megengedett,
bf) részére a vizsga esetén a szükséges segédeszközöket (pl. írógép, helyesírási szótár, értelmezõ szótár, szinonima szótár) biztosítani kell;
2. Milyen igazolással rendelkezõ diszlexiás jelentkezõk jogosultak többletpontra a felsõoktatási felvételi eljárás során?
Közlemény az
elõnyben részesítési
kötelezettségrõl és a
többletpontokról a felsõoktatási
felvételi eljárás során
http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=764&articleID=228580&ctag=articlelist&iid=1
http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=764&articleID=228580&ctag=articlelist&iid=1
A felsõoktatási
intézmények felvételi
eljárásairól szóló 237/2006.
(XI. 27.) Korm. rendelet szerint a fogyatékossággal
élõ jelentkezõ minden jelentkezési
helyén 8 többletpontra jogosult.
A fogyatékosság fennállására vonatkozóan a felsõoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 147. § (8) pontját tekintjük irányadónak, vagyis azt a jelentkezõt tekintjük fogyatékossággal élõnek, aki testi, érzékszervi, beszédfogyatékos, autista, pszichés fejlõdési zavarai miatt a tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás illetve súlyosan beszédfogyatékos). Fontos hangsúlyozni, hogy a fogyatékosságra tekintettel akkor lehet valaki többletpontra jogosult, ha az a tanulási folyamat tartós és súlyos akadályozásához vezet.
A fogyatékosság megállapításának és igazolásának rendje a következõ:
A fogyatékosság fennállására vonatkozóan a felsõoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 147. § (8) pontját tekintjük irányadónak, vagyis azt a jelentkezõt tekintjük fogyatékossággal élõnek, aki testi, érzékszervi, beszédfogyatékos, autista, pszichés fejlõdési zavarai miatt a tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás illetve súlyosan beszédfogyatékos). Fontos hangsúlyozni, hogy a fogyatékosságra tekintettel akkor lehet valaki többletpontra jogosult, ha az a tanulási folyamat tartós és súlyos akadályozásához vezet.
A fogyatékosság megállapításának és igazolásának rendje a következõ:
1. Amennyiben a
fogyatékosság már a közoktatási
tanulmányai során is fennállt, és
erre tekintettel a tanulmányai és az
érettségi vizsga során kedvezményben
részesült, kizárólag a tanulási
képességet vizsgáló (minden
megyében mûködõ) a
szakértõi és rehabilitációs
bizottságok, illetve - az országos
szakértõi és rehabilitációs
tevékenységet (a hallás-, a
látás-, a mozgás-, a
beszédvizsgálat) ellátó
bizottságok állapíthatják meg. (A
tanulási képességet vizsgáló
szakértõi és rehabilitációs
bizottságok mûködtetése valamennyi
megyei és a fõvárosi
önkormányzatnak kötelezettsége, a
látás-, a hallás-, a mozgás-
és a beszédfogyatékosság
vizsgálatát végzõ országos
szakértõi tevékenység
megszervezése a fõvárosi
önkormányzat feladata). A nevelési
tanácsadó által kiadott igazolás a
többletpontra való jogosultság
megítélésekor nem fogadható el.
2. Amennyiben a fogyatékosság a közoktatási tanulmányokat követõen keletkezett vagy azt a közoktatási tanulmányok alatt nem állapították meg,
2. Amennyiben a fogyatékosság a közoktatási tanulmányokat követõen keletkezett vagy azt a közoktatási tanulmányok alatt nem állapították meg,
2.1.
hallássérültek esetében a
területileg illetékes audiológiai
állomás szakfõorvosa,
2.2. látássérültek esetében a területileg illetékes szemészeti szakrendelõ szakfõorvosa,
2.3. mozgássérültek esetében a területileg illetékes klinika, kórház, szakrendelõ szakfõorvosa,
2.4. a beszéd fogyatékosság és pszichés fejlõdés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozottak esetén kizárólag az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium által közzétett - megtalálható a www.irm.gov.hu honlapon, "közérdekû információk alcímen" -, e területen mûködési engedéllyel rendelkezõ, a hivatalos szakértõi listán szereplõ, igazságügyi szakértõk által kiadott és bélyegzõvel ellátott igazolás fogadható el (Errõl bõvebb információ az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Fõiskolai Kar Gyakorló Gyógypedagógiai Szolgáltató Intézettõl kérhetõ (1073 Budapest, Damjanich u. 41-43., Tel: 461-3700))
Amennyiben fogyatékossággal élõ nem
magyar állampolgár jelentkezik magyarországi
felsõoktatási intézménybe, a fent
ismertetett jogszabályok rendelkezéseinek
megfelelõen a fogyatékosságot igazoló
Magyarországon kiállított igazolást,
szakvéleményt kell beszereznie.2.2. látássérültek esetében a területileg illetékes szemészeti szakrendelõ szakfõorvosa,
2.3. mozgássérültek esetében a területileg illetékes klinika, kórház, szakrendelõ szakfõorvosa,
2.4. a beszéd fogyatékosság és pszichés fejlõdés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozottak esetén kizárólag az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium által közzétett - megtalálható a www.irm.gov.hu honlapon, "közérdekû információk alcímen" -, e területen mûködési engedéllyel rendelkezõ, a hivatalos szakértõi listán szereplõ, igazságügyi szakértõk által kiadott és bélyegzõvel ellátott igazolás fogadható el (Errõl bõvebb információ az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Fõiskolai Kar Gyakorló Gyógypedagógiai Szolgáltató Intézettõl kérhetõ (1073 Budapest, Damjanich u. 41-43., Tel: 461-3700))
3. A közoktatásban tanuló diszlexiás tanulók jogai
1993. évi LXXIX.
törvény a közoktatásról
http://www.okm.gov.hu/letolt/kozokt/kozokt_tv_070823.pdf
http://www.okm.gov.hu/letolt/kozokt/kozokt_tv_070823.pdf
30. § (9) A sajátos
nevelési igényû tanulót, illetve a
beilleszkedési, tanulási, magatartási
nehézséggel küzdõ tanulót
jogszabályban meghatározott munkamegosztás
szerint - a szakértõi és
rehabilitációs bizottság vagy a
nevelési tanácsadó szakértõi
véleménye alapján - a gyakorlati
képzés kivételével - az
igazgató mentesíti egyes
tantárgyakból,
tantárgyrészekbõl az
értékelés és a
minõsítés alól. Ha a tanulót
egyes tantárgyakból,
tantárgyrészekbõl mentesítik az
értékelés és
minõsítés alól, az iskola - az e
törvény 52. §-ának (7)
bekezdésében, valamint (11)
bekezdésének c) pontjában
meghatározott idõkeret terhére -
egyéni foglalkozást szervez részére.
Az egyéni foglalkozás keretében
-egyéni fejlesztési terv alapján -
segíti a tanuló
felzárkóztatását a többiekhez.
Az érettségi vizsgán az érintett
tantárgyak helyett a tanuló - a
vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint -
másik tantárgyat választhat. A tanuló
részére a felvételi vizsgán, az
osztályozó vizsgán, a köztes
vizsgán, a különbözeti vizsgán, a
javítóvizsgán, az érettségi
vizsgán, a szakmai vizsgán biztosítani kell
a hosszabb felkészülési idõt, az
írásbeli beszámolón
lehetõvé kell tenni az iskolai tanulmányok
során alkalmazott
segédeszköz (írógép,
számítógép stb.)
alkalmazását, szükség esetén az
írásbeli beszámoló szóbeli
beszámolóval vagy a szóbeli
beszámoló írásbeli
beszámolóval történõ
felváltását.