Hírek
Language Learners with Special Needs: an international perspective
Megjelent Kormos Judit és Kontráné Hegybíró Edit könyve a Multilingual Matters brit kiadó gondozásában Language Learners with Special Needs: An international perspective címmel. A könyv számos érdekes tanulmányt tartalmaz a diszlexiás és siket nyelvtanulók nyelvtanításának kérdéseiről. A fejezetek nemzetközileg elismert szerzők munkái, amelyek áttekintést adnak a Norvégiában, az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Lengyelországban és Magyarországon végzett kutatásokról.
Előadások diszlexiás nyelvtanulókról 2008-ban
Kutatócsoportunk előadást tartott a diszlexiás nyelvtanulókról nyolcadik kerületi nyelvtanároknak a Somogyi Béla Általános Iskolában 2008. február 26-án.
Kutatócsoportunk munkatársai (Sarkadi Ágnes és Vámos Gabriella) előadást tartottak a XVII. kerületi Pedagógiai Napokon "Diszlexia és az ehhez társuló zavarok jelenléte és kezelése az idegennyelvórán" címmel 2008. április 10-én.
2008 december 6-án a Klett Könyvkiadó kiadó által szervezett rendezvényen tartottunk előadás és workshopot a diszlexiás nyelvtanulók tanításáról a Corvinus Egyetemen. Az előadás és a workshop anyaga letölthető a linkekre kattintva.
A rendezvényről itt olvashat bővebben.
Kutatócsoportunk szívesen tart előadásokat más oktatási intézményekben is, a diszlexiás nyelvtanulók nehézségeiről, és az ezek leküzdését segítő technikákról.
Euro nyelvvizsga központ-diszlexiabarát kedvezményrendszer
Az Euro nyelvvizsga központ, a kutató csoportunkkal
való konzultációt követően,
módosított a diszlexiás/diszgráfiás
vizsgázók számára biztosított
kedvezményeken. Az új, diszlexiabarát
kedvezményrendszerük leírása meg
található honlapjukon,
így ők az első olyan nyelvvizsga központ, amely a
honlapján részletes információkat
közöl a diszlexiás vizsgázóknak
nyújtott kedvezményrendszerről.
2008. november 3.
Kutatócsoportunk tagjai A kommunikáció
nyelvészeti aspektusai c. konferencián előadást
tartottak a projekt keretében a Siketek és Nagyothallók
Országos Szövetsége
támogatásával végzett
kérdőíves kutatás eredményeiről. Az
előadás anyagát publikációink
között találja.
2008. október 10-12.
Továbbképzés a Szegedi Tudományegyetemen "Nyelvoktatás diszlexiás tanulóknak" címmel (2008.10.10-12.)
Kutatócsoportunk munkatársai az SZTE Esélyegyenlőséget Biztosító Bizottság szervezésében három napos továbbképzést tartottak a Szegedi Tudományegyetem Idegennyelvi Kommunikációs Intézetében oktató nyelvtanároknak a diszlexiás nyelvtanulók nehézségeiről és a velük alkalmazható nyelvtanítási módszerekről. A nyelvtanárok munkáját további konzultációkkal igyekszünk segíteni.2008. augusztus 24-29.
Kutatócsoportunk tagjai "Equal Rights in Foreign Language
Education: Language learners with special needs in Hungary"
címmel szimpóziumot tartottak a 15. Alkalmazott Nyelvészeti
Világkongresszuson. Az előadások anyagát publikációink
között találja.
2008. június 16.
Ajánlás nyelvvizsgaközpontok számára
Kutatócsoportunk tagjai ajánlásokat dolgoztak ki a Magyarországon működő nyelvvizsgaközpontok számára a diszlexiás vizsgázók méltányos elbírálásával kapcsolatban a témával kapcsolatos kutatásaik alapján. Ajánlásainkat az összes magyarországi nyelvvizsgaközponthoz eljuttatjuk.
120 (vagy még több) ötlet
diszlexiás nyelvtanulók tanításához
Kedves Kollégánk,
Egy kötetet szerkesztünk, amelynek címe 120 (vagy még több) ötlet diszlexiás nyelvtanulók tanításához. A könyvet terveink szerint a Nemzeti tankönyvkiadó fogja megjelentetni. A kötet mintájául a 165 ötlet nyelvtanárok számára című könyv szolgál. Szeretettel várjuk olyan ötleteiteket, feladataitokat, amelyeket már kipróbáltatok diszlexiás gyermekek és felnőttek nyelvoktatásában (bármilyen idegen nyelven). A kötet szerkesztői Sarkadi Ágnes és Kormos Judit lesznek, de minden ötlet mellett szerepelni fog a beküldő neve. Lehet nem csak saját ötletet küldeni, hanem olyat is, amely más módszertan könyvben már szerepel ugyan, de jól használható diszlexiás nyelvtanulókkal. Ilyenkor feltétlenül kérjük, hogy az eredeti forrást is tüntessétek fel. Nemcsak a diszlexiás osztályokban, csoportokban használt feladatokat várjuk, hanem a diszlexiás nyelvtanulók egyéni oktatása/korrepetálása során alkalmazott gyakorlatoknak is örülünk, illetve azt is szeretnénk, hogy a többségi osztályokban diszlexiásokat is tanító tanárok is hozzájáruljanak a kötethez. Az ő esetükben szeretnénk, ha azt is megosztanák velünk és a könyv leendő olvasóival, hogy milyen plusz segítséget kell nyújtani a diszlexiás diákoknak a gyakorlat közben, és ezt hogy lehet a legpraktikusabban kivitelezni a tanóra során. Mivel minden nyelvtanár túlterhelt és többnyire alulfizetett, minden olyan ötletért, ami bekerül a könyvbe 5000 Ft-ot tudunk felajánlani számla ellenében. Ötleteiteket szeptember 15-ig várjuk emailben. Kérlek benneteket, hogy a mellékelt fileban szereplő minta szerint megadott sorrendben és formátumban küldjétek a feladatokat. A variáció, speciális diszlexiás problémák és a differenciálás nehézségei alpontok kitöltése nem kötelező. Ha vannak jó feladataitok, kérlek osszátok meg velünk, hogy segíthessünk a nyelvtanároknak, hogy hatékonyan és élvezetesen tudják a diszlexiás nyelvtanulókat idegen nyelvre tanítani.
Nagyon várunk minden feladatot.
Üdvözlettel:
Dr. Kormos Judit és Sarkadi Ágnes
2008. június 14.
Honlap frissítés
Új dokumentumok:
Csizér Kata & Kormos Judit
Az Amerikai Alkalmazott Nyelvészeti Szövetség (American Association for Applied Linguistics) konferenciáján 2008. április 2-án elhangzott előadás prezentációs anyaga.
Dyslexic Learners and High-Stakes Language Proficiency Tests: Issues of Fairness and Test Validity
Kormos Judit
A Lancaster University Language Testing Research Group összejövetelén elhangzott előadás prezentációs anyaga.
2008. április 2.
Az Amerikai Alkalmazott Nyelvészeti Szövetség (American Association for
Applied Linguistics) meghívásában
kutatócsoportunk két tagja előadást tartott a
projekt eredményeiből 2008. április 2-án az AAAL
konferenciáján.
Az előadás anyagát itt megtekintheti.
2007. december 10.
Rólunk írják
Világnyelv, "új orosz", vagy más?
Az angol nyelv helyzete itthon és a világbanHudecz Andrea
Népszabadság, 2007. december 6.
Az angol nyelvet lehet szeretni, utálni, de aligha lehet megkerülni. Hogyan tanítsuk, tanuljuk, és legfőképpen miért? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a választ az ELTE angol nyelvről szóló novemberi konferenciáján.
Az angol nyelv szerepe az egész világon vitathatatlan. Ez az egyetlen olyan nyelv, amelyet többen tanulnak, mint ahány ember anyanyelve a Földön. Persze vannak olyanok, akik szigorúan elutasítják, mondván, hogy ez az "új orosz", hiszen gyakorlatilag ránk van erőszakolva, de teljesen kikerülni ők sem tudják.
Az angol nyelv, a nyelvváltozatok és tanításuk vizsgálata, fejlesztése tehát kétségtelenül fontos. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Angol-Amerikai Intézete által szervezett országos konferencián ezekről kaphattunk átfogó képet, és a konferencia címén - Az angol helyzete Magyarországon - túlmutatva az előadások kitértek az angol nemzetközi helyzetére is, valamint olyan kutatásokra és eredményekre, melyeknek nemcsak az angol nyelv esetében van jelentőségük. A konferencia résztvevői a nyelv változásairól, az innovatív tanárképzésről, kultúraoktatásról és a mûfajelméletről szóló előadások mellett olyan témákról is hallhattak, melyek csak ritkán érik el a nagy nyilvánosságot.
Ez utóbbira példa a diszlexiás nyelvtanulók helyzetének vizsgálata. A lakosság körülbelül tíz százalékának vannak olvasási-írási nehézségei, és számukra a nyelvtanulás kifejezetten nehéz: ha egyáltalán kapnak rá lehetőséget. Megfelelő tanárképzés híján sokukat felmentik a nyelvtanulás alól, mások kedvezményekben részesülnek (például helyesírásukat nem osztályozzák). Sok esetben a tanárok fel sem ismerik a diszlexiát: lassúnak, figyelmetlennek tartják a diákot. Pedig megfelelő figyelemmel, türelemmel és módszerekkel sokat lehetne javítani a helyzeten - tudtuk meg Kormos Judit és Sarkadi Ágnes előadásából.
A másik ehhez hasonló problémás eset a siketek nyelvtanulása, ami szintén nincs megoldva hazánkban. Igény pedig lenne rá - mondta el Kontra Edit. Magyarországon csaknem 60 ezer siket él, de olyan nyelvtanár, aki érti és tudja használni a siketek anyanyelvét, a magyar jelnyelvet, alig van. Az angol alkalmazott nyelvészeti tanszéken folyó kutatás szerint a siketeknek olyan nyelvtanárra volna elsősorban igényük, aki maga is siket, mert a hallók sem a jelnyelvet, sem a gondolkodáskódot nem értik meg teljesen. Csakhogy a jelenlegi helyzetben egy siketnek lehetetlen nyelvtanári képesítést szereznie, be sem jut az egyetemre.
Az angol nyelv oktatásának helyzete azonban ezeken a különleges eseteken kívül is problémás, kezdve azzal, hogy egyáltalán melyik változatát tanuljuk a nyelvnek: a brit angolt, az amerikait, esetleg az ausztráliait? Vagy pedig a kialakulófélben lévő nemzetközi változatot? A nyelv mellett hogyan érdemes kulturális hátteret tanítani? Az internet és a web2 korában az egészet milyen formában tegyük, hogy érdekes és egyben hasznos is legyen? A konferencia ezekre a kérdésekre többféle válasszal is szolgált, amelyeket kötetbe szerkesztve majd azok is elolvashatják, akik lemaradtak az előadásokról - tudtuk meg a konferencia fő szervezőitől, Frank Tibor intézetigazgatótól és Károly Krisztinától.
2007. november 16.
2007. november 16-én kutatócsoportunk
képviseletében Kontra Edit és Sarkadi Ágnes
előadást tartottak az Angol helyzete
Magyarországon című konferencián.
2007. november 5.
Kutatócsoportunk tagjai több előadással
vettek részt az Országos
Neveléstudományi Konferencián október
27-én és a Jel és Jelentés
Konferencián október 29-én.
Az alábbi kép az Országos
Neveléstudományi Konferencián
készült. A képre kattintva nagyobb
méretben is megtekintheti azt, új ablakban.
Mikó Anna, Kormos Judit, Vámos Ágnes
Az előadások prezentációs anyagai itt letölthetők:
Csizér Kata
Országos Neveléstudományi Konferencia, október 27.
A diszlexiás gyermekek angol nyelvi készségeinek vizsgálata
Kormos Judit és Mikó Anna
Országos Neveléstudományi Konferencia, október 27.
Diszlexiás nyelvtanulók Magyarországon: tapasztalatok és élmények
Sarkadi Ágnes
Országos Neveléstudományi Konferencia, október 27.
A jelnyelv szerepe a siketek idegennyelv-tanulásában
Kontráné Hegybíró Edit
Jel és Jelentés Konferencia, október 29.
A jel és jelentés társításának problémái diszlexiás nyelvtanulók körében
Kormos Judit
Jel és Jelentés Konferencia, október 29.
2007. október 12.
Legújabb eredményeinkrol beszámolunk
az Országos
Neveléstudományi Konferencián
A diszlexia és idegennyelv-oktatás című
szimpóziumon
október 27-én szombaton délelőtt 9
és 10.45 között
valamint
a Jel és
jelentés konferencián
október 29-én 10 és 11 óra
között.
2007. október 7.
Az IATEFL 2007 konferencián két
előadást is tartottak kutatócsoportunk tagjai.
Az előadások anyaga letölthető a
publikációinkat tartalmazó oldalról.
Elkészült internetes honlapunk, tartalma
napról-napra bővül.
Várjuk javaslatait,
észrevételeit.